Borneo: Sepilok & Sandakan

28 mei 2017 - Semporna, Maleisië

Enigszins uitgeziekt vervolgen we onze reis naar het Maleisische Borneo. We hebben relatief kort de tijd om al het prachtigs dat dit eiland te bieden heeft te zien, dus we plannen het één en ander vooruit. We komen aan op de luchthaven van Kota Kinabalu, maar besluiten zonder hier te stoppen door te reizen naar Sandakan, een klein stadje aan de kust vlakbij Sepilok, wat bekend staat om het Oerang Oetang Rehalibation Centre. We komen precies aan rond de voedertijd en spotten dan ook direct wat banaansmullende aapies. Het is een groot en mooi park en heeft meer weg van wildlife dan een dierentuin. Ze vertellen ons dat het ook niet altijd zeker is dat je ze ziet, omdat de oerang oetangs zelf leren om eten te zoeken en dus niet afhankelijk zijn het voermomentje. Maar wij hebben geluk en spotten zelfs een mama met baby! In de buurt van het Oerang Oetang centrum zit ook een Sunbear Rehalibationcentre, dus daar brengen we ook gelijk een bezoekje aan. De dag erna vervolgen we onze reis naar de Kota Kinabatang River, waar je heeeel goed wildelife kunt spotten. En dat hebben we gemerkt! We hebben olifanten zien badderen en snoepen van de palmbomen, neusaapjes zien slingeren, o.a. neushoornvogels en adelaars bewonderd, een civetkat hoog in de bomen gespot en last but not least: krokodillen naast ons bootje zien zwemmen! Dan houden we toch maar even de handjes binnenboord. We verblijven in totaal 3 dagen en twee nachten in de jungle bij de rivier. De dieren hebben we gespot tijdens een boottocht en wandeling door de blubberlige jungle. Vanmorgen was het alweer tijd om onze weg te vervolgen richting de wereldberoemde duikspot Sipadan! Omdat dit een beschermd gebied is, moet je (helaas voor ons, maar absoluut begrijpelijk!) al ongeveer drie maanden van te voren al een vergunning aanschaffen om hier te mogen duiken. Daarom gaan wij naar het eiland Mabul, dat vlakbij Sipadan ligt. Het komt namelijk voor dat je vanuit hier toch mag gaan duiken in Sipadan als er een boeking last minute gecancelled word. Duimen jullie voor ons mee? Tot snel :-) !

1. Vienna:
    29 mei 2017
    Ha dropjes, wat een avonturen weer zeg! Zit ik dan achter m'n computer in een snikheet kantoor, verschil moet er zijn ;)
    Voel je je weer helemaal beter Jelly? Te lief de aapies, echt zo bijzonder om ze allemaal van zo dichtbij te zien! Al geluk met Sipadam?
    xxxx