Brunei & Gunung Mulu National Park

10 juni 2017 - Kuching, Maleisië

We laten ons de pret niet drukken door een paar tegenvallers en stappen vol goede moed in de bus richting Brunei. Aangezien deze locatie door veel reizigers wordt overgeslagen is het niet druk in de bus. Sterker nog, we zijn de enige twee, dus dat is een comfortabele busrit! Ondanks de relatief korte afstand, duurt de busrit toch ruim vier uur en dit heeft alles te maken met de vele grensovergangen. En ja, bij grensovergangen horen..STEMPELSSS! Vier uur en acht stempels (Sabah uit, Sarawak in, Brunei in, Brunei uit, Sarawak in, Sarawak uit en ten slotte weer Brunei in) later rijden we het mooie Brunei in. We zien direct al wat een wereld verschil olie in de grond maakt. Het land is ontzettend georganiseerd, schoon en staat vol met mooie gebouwen. Het bestaat nog voor 70% uit oorspronkelijk regenwoud, aangezien ze niet afhankelijk zijn van houtkap. Verder is het land streng islamitisch en wordt de Ramadan volgens de wet nageleefd. En dat betekent dan ook dat er daadwerkelijk nergens op straat gegeten of gedronken mag worden door wie dan ook. Alle lokale restaurants zijn gesloten en zelfs de internationale ketens zoals Burger King bieden alleen take out aan.

Er is niet veel goedkoop accomodatieaanbod, waardoor we toch maar kiezen voor een luxe hotel (hè wat vervelend nou). Die avond zelf eten we lekker wat in de stad en staan de dag erna redelijk bijtijds op voor een goede stedentrip. We beginnen met een bezoek aan de moskee vader van de huidige Sultan. Dik bepakt met lange broek, vest en een hoofddoek strompelen we met 40 graden richting dit plaatje, wat ook van buitenaf al beeldschoon is! Helaas is wegens de Ramadan deze maand de moskee voor niet-moslims gesloten, dus blijft het bij een aanschouwing van buitenaf. We vervolgen onze weg richting 'het Venetië van Brunei', oftewel het watervillage. Daar pakken we een watertaxi voor een tour over het water. Vanaf het water hebben we een mooi uitzicht op de gehele stad, inclusief het enorme paleis van de sultan. We varen ook nog door het Mangrovebos en spotten van dichtbij nog wat neusapen. Dat is nog eens een leuke verrassing! Na de boottocht zijn we erg hongerig en dorstig, dus gaan we terug naar het hotel om wat te drinken en bestellen lunch via de roomservice. Na een verkoelende duik in het zwembad gaan we op pad voor een bezoek aan de grootste moskee van Brunei, de moskee van de sultan. Het was inmiddels al donker, maar dit maakte het misschien wel nog adembenemender! Voorzichtig lopen we naar binnen, maar helaas mogen we niet rondlopen omdat het avond gehad bijna begint. We merken gelijk wat een gastvrij en begripvol volk de mensen van Brunei zijn. Ze hebben ons gewoon vriendelijk uitgelegd dat de moskee alleen in de ochtend voor bezichtiging open is en leken niet boos dat we bijna het avondgebed hadden verstoord. Van buiten het hek nemen we nog wat foto's en luisteren mee naar het avondgebed. Héél mooi om te horen met de verlichte moskee op de achtergrond.

Wegens tijd- en geldgebrek blijven we maar twee nachtjes in Brunei. We gaan naar Miri om daar het vliegtuig naar Gunung Mulu national park te pakken. Je kunt daar namelijk alleen maar komen met een klein vliegtuigje (ongeveer maximaal 50 personen). De vlucht duurt ook maar een half uurtje ;) We komen in Mulu aan bij ons guesthouse en worden verwelkomd door de super lieve Helen. We gaan direct door naar het park om de activiteiten te boeken voor de komende twee dagen. We besluiten om vleermuizen te spotten, de Wind- en Clearwatercave te bezoeken, een Canopy walk en een Cave adventure te doen. We lopen na het boeken direct door naar de Deer Cave, die beroemd is voor de enorme hoeveelheid vleermuizen die er rond zonsondergang uitvliegen. Het duurt eventjes, maar is zeker het wachten waard! In twintig minuten vliegen er zo'n 3 à 4 miljoen vleermuizen naar buiten. Echt heel gaaf! Als we terugkomen bereid Helen een heerlijke avondmaaltijd voor ons en sluiten we aan bij een familiefeestje. Onder het genot van onbeperkte verse kippenvleugeltjes en biertjes horen we de mooie verhalen van de mensen die hier zijn opgegroeid en veelal als gids werken. Toevallig was één van de neefjes van Helen onze gids de volgende dag bij het bezoeken van de grotten en die had wat moeite met zijn kater haha. De grotten waren erg mooi en bijzonder om te zien. In de middag hebben we aansluitend de Canopy walk, waar we een mooi uitzicht hebben op de jungle. We spotten zelfs nog een slang hoog in de bomen!

De tweede dag bezoeken we de Stone Horse cave, maar dan op een wat meer avontuurlijke manier. We klimmen en klauteren door de modder en spotten wat grotinsecten zoals de 'Hairy Mary' (een geheel grote, kriebelig en giftige duizendpoot) en de 'Huntsman' (enorme spin!). De tour duurt een halve dag, maar we zijn aardig uitgeput. We sluiten de dag af met een lekkere maaltijd bij een heel lief klein restaurantje waar ze de beste vriend Rice ooit hebben! Dan bereiden we ons voor op de volgende stop: Kuching!

Ps. Foto's van de adventure cave volgt nog!