Palawan: Puerto Princesa

13 mei 2017 - Puerto Princesa, Filipijnen

Van slapen in de muizenpies, naar een chique restaurant op elf hoog!

De laatste dag in Bohol hebben we ons nog goed vermaakt in het Zipline Adventure Park. We suizen met flinke snelheid op 120 meter hoogte over de Loboc rivier. Dit avontuurtje sluiten we af met een lunch op één van de befaamde floating restaurants.

Eind van de middag is het tijd om onze reis voort te zetten richting Palawan. We hebben tussendoor nog een welverdiende overnachting in een prachtig hotel in Cebu. Vanuit daar vliegen we naar Puerto Princesa, waar we in een lieflijk bungalowtje buiten alle drukte verblijven. En wat is een reis met Jelske als er geen stop word gemaakt bij het ziekenhuis. Helaas heb ik tijdens het duiken een oorontsteking opgelopen. De volgende dag kan ik gelukkig al terecht bij de KNO arts en slaan de medicijnen snel aan.

Inmiddels zijn we alweer twee dagen verder en wordt het tijd om wat leuks te ondernemen. De dag erna besteden een lekker dagje aan het Mangrovestrand en boeken we een eilandhoptour. Dan hebben we wel behoefte om op een wat minder afgelegen te verblijven en boeken we een hotel in het centrum van Puerto Princesa. We huen voor drie dagen scooters, zodat we zelf het eiland kunnen verkennen. Onder het motto: 'bidden en gas geven' scheuren we mee met het hectische Aziatische verkeer.

We bezoeken als eerst de gevangenis van Puerto Princesa: de Iwahig Prison and Penal farm. Dit was echt een heel bijzondere ervaring! De gevangenis lag eigenlijk in een prachtige omgeving. Heel uitgestrekt met rijstvelden. Het was eigenlijk meer een soort dorp. Er was dan onderscheid low, medium en high inmates. Als eerste gingen we langs bij de low inmates. Maar daar voelden we ons niet helemaal op ons gemak. We konden daar op een verhoging naar de inmates kijken en koekjes kopen om naar de te gooien. En daar doken ze dan met zijn allen op af. Eigenlijk heel mensonterend, maar de inmates verwachten het natuurlijk omdat ze je zien staan. Dus hebben we toch maar twee pakken koekjes gegooid. Daarna reden we door naar de medium inmates. Die zaten ook in een gevangenis, maar een deel waren de 'dansers'. Die mochten in een andere open ruimte verblijven en deden ze soms een optreden. Met die mensen hebben we nog een tijd zitten kletsen. Zaten daar al 20 jaar (waarvan het eerste deel opgesloten in Manilla). Hier in Palawan was het meer een reïntegratie project dan een gevangenis eigenlijk. Ze konden verschillende banen krijgen buiten de muren op dat grote stuk land. Ze liepen daar ook gewoon rond (alleen de low inmates dan). Heel bijzonder om gezien te hebben.Later die dag hebben we nog een krokodillenfarm en Wildlife Rescue Center bezocht.

Onze laatste dag met zijn drieën hebben we één van de hoogtepunten van Palawan bezocht: de Underground River. Dit is één van de zeven natuurwonderen van de wereld en doet zijn naam zeker eer aan! Het is een flinke scootertocht (zeker 2 uur enkele rit), lange wachtrijen en veeeel toeristen, maar dit alles dubbel en dwars waard! Op de terugweg ontspannen we nog even bij wat hotsprings en een massagesalon.

En dan gaat Alies ons alweer verlaten! :(
We sluiten de dag nog wel leuk af met een bezoekje aan de vlindertuin, waar we ook met een inheemse stam hebben mogen praten en een python hebben vastgehouden.

Next stop: El Nido!

1. Marius en Anja:
    14 mei 2017
    Hey jeugd
    Mooie verhalen en ervaringen.
    Ga zo door

Groetjes
  2. Vienna:
    17 mei 2017
    Oh jongens wat een mooie verhalen en toffe foto's!
    Die gevangenis lijkt me echt een bizarre ervaring zo met onderscheid in gevangenen! Heb misschien teveel Prison Break gekeken maar zo'n beeld heb ik er nu van ;-)
    Dus geen stoute dingen uitspoken jongens!
    Benieuwd naar jullie volgende verhaal!
    Liefs Vienna