Borneo: Mabul & Kota Kinabalu

2 juni 2017 - Kota Kinabalu, Maleisië

Hi again!

We hebben onze reis dus vervolgd richting het befaamde duikgebied Sipadan. Wegens overtoerisme en bescherming van dit prachtige marinegebied, is het niet langer mogelijk om op het eiland Sipadan te verblijven, jammer, maar absoluut geen slechte beslissing wat ons betreft! Daarom besloten we om op het eiland Mabul te verblijven. De bootrit begon super; lekker zonnetje en ondeweg kwamen we twee grote verliefde schildpadden tegen! Maar, laten we wat betreft het eiland Mabul maar gelijk met de deur in huis vallen: AF-SCHUW-E-LIJK! Dit ooit zo mooie pareltje van een eiland is het perfecte voorbeeld van een door toerisme verpest stuk natuur. Van een afstand met de ferry leek het een prachtig eiland met wat mooie hutjes op het water. Ja, wat je in al die brochures ziet dus. Maar eenmaal aangekomen bleek het eiland letterlijk compleet vernield te zijn. Werkelijk de gehele kust ligt vol met afval en er wordt telkens meer bijgegooid. Je zou de schuld kunnen geven aan de lokale bevolking kunnen geven die daar woont en alles vervuild, maar zeg nu zelf, wat zal de reden zijn dat ze daar wonen en afval produceren? Het is gewoon echt pijnlijk om naar te kijken.

Maar goed, we kwamen dus om te duiken bij Sipadan en dat had moeten kunnen vanaf Mabul. Helaas was er een wachttijd van een aantal dagen. Dit was geen probleem geweest als we wat langer op een mooi eilandje hadden moeten overnachten, maar hier wilden we dus niet echt langer blijven dan nodig. In ons o zo leuke waterhutje was het zeker 40 graden en zonder elektriciteit was het helaas niet af te koelen. Gelukkig hebben we een leuk resort in de buurt gevonden waar we veel van onze tijd hebben kunnen doorbrengen en twee mooie duiken hebben gemaakt rondom het eiland Mabul. We besluiten ons verblijf met een dag te verkorten en vertrekken met de nachtbus alvast richting Kota Kinabalu.

Hier komen we om 05:00 's ochtends aan en gelukkig kunnen we het hostel al binnen en een dutje doen in de woonkamer. We verblijven in Faloe hostel en dit is echt het allerbeste, gezelligste, schoonste en leukste hostel dat we ooit gezien hebben! Schone bedjes, lekkere kussens, goed ontbijt en de liefste behulpzame eigenaren. Na ons dutje lopen we een rondje door de stad en doen we wat nieuwe kleding inkopen. We plannen een bezoekje aan het Kota Kinabalu National park voor de dag erna. We vertrekken redelijk vroeg in de ochtend en merken al gauw dat het weer ons niet meezit. Het regent pijpestelen en we slenteren met onze sandaaltjes door de modder. We doen de wandeling samen met twee meiden die we eerder ontmoet hebben in het hostel bij de Kinabatan River. Gezien de weersomstandigheden lopen we een korte route van een uurtje. We pakken aan het eind van de middag weer een minivan terug naar de stad en doen een bezoekje aan de beroemde Kota Kinabalu Nightmarket waar we genieten van de Malayse kookkunsten.

Voor onze laatste dag in Kota Kinabalu een raftingtour geboekt. We staan om half 5 op om op tijd te zijn voor onze transport richting de rivier. Jos met vermoeide oogjes en ik springend enthousiast. We wachten beneden voor het hostel. En wachten.... en wachten.... en wachten..... Drie kwartier later besluiten we om toch maar de eigenaar van het hostel te bellen. Hij neemt gelijk contact op voor ons met de organisatie die de tour aanbiedt. En wat blijkt? Ze zijn ons vergeten op te halen! Zitten we dan om 06:00, gepakt voor aan avontuurtje over de rivier. We besluiten om toch maar weer terug naar bed te gaan en later te kijken wat we nog kunnen doen. Met behulp van de geweldige hosteleigenaren wordt er een goede compensatie geregeld. We mogen gratis mee op een luxe sunset diner cruise! Enthousiast stappen we op een mooie en luxe ingerichte boot met live entertainment en een heerlijk buffet. Maar, op reis met een pechvogeltje neemt ongeluk met zich mee, de cruise is afgelast wegens de slechte weersomstandigheden. Hebben wij weer! Maar ach, we hebben wel heel erg genoten van het eten, want dat stond immers al klaar!

Nu zijn we druk bezig met de voorbereidingen voor onze volgende stop: Brunei!